perjantai 6. elokuuta 2010

Palautteen antamisesta

Eräs käännösfirma sai hiljattain seuraavanlaisen katsojapalautteen:

Aihe: JIM

Teidän käännöksenne ko. kanavalla ovat menneet vain huonompaan suuntaan. Virheiden määrä on aivan järkyttävä. Miten te voitte olla noin käsittämättömän HUONOJA? Hävetkää olemassa oloanne!


Tässä on malliesimerkki palautteesta, josta ei ole sen saajalle mitään hyötyä. Palautteen antaja ei kerro, mistä ohjelmasta on kyse ja millaisia virheitä hän haluaisi korjattavaksi. Sen sijaan hän purkaa turhautumistaan yleisellä tasolla ja ilmaisee rivien välistä omaa ylivertaisuuttaan kääntäjänä.

Vielä hyödyttömämmän palautteesta tekee se, että JIM-kanavan käännökset siirtyivät hiljattain toisen firman tehtäväksi. Pitääkö palautteesta siis päätellä, että taso on laskenut vaihdoksen myötä? Jos palautteen antaja olisi eritellyt tarkemmin, mikä ohjelma hänet näin sai tuohtumaan, palautteen voisi ohjata oikeaan osoitteeseen.

Asiallisesta ja perustellusta palautteesta on ainoastaan hyötyä sekä kääntäjälle että hänen toimeksiantajalleen. Joskus näin kääntäjänä toivoisi, että kuluttajat lähettäisivät enemmänkin palautetta erityisesti halvalla ja kiireessä teetettävistä DVD-käännöksistä, jotta kitsastelun ja hoputtamisen haitat kävisivät käännösfirmoille ja DVD-levittäjillekin selväksi. Palautteen lähettäminen vain on DVD:iden kohdalla usein vaikeaa, koska elokuvan lopussa näkyy kääntäjän nimen sijaan yleensä korkeintaan käännösfirman nimi, jos sitäkään. Palaute kannattaakin osoittaa suoraan DVD:n levittäjälle, jonka yhteystiedot löytyvät pakkauksen takakannesta. Näin tekstityksen laatu tulee myös levittäjän tietoon ja välittyy sitä kautta käännösfirmalle.

Loppukevennykseksi vielä linkki hyvin eriteltyyn ja suorastaan hämmästyttävään käännöskritiikkiin.

Kommentoi tätä kirjoitusta julkisella foorumillamme!

2 kommenttia:

  1. Jos tosissaan haluaa virheitä bongailla, niin kaikin puolin huonoimmat tekstitykset löytyvät oman mutuiluni perusteella Music TV:ltä. Tässä yhteydessä kehtaan jopa mainita, että tekijänä on niissä poikkeuksetta VSI niminen yritys.

    VastaaPoista
  2. Kuten U:n blogitekstissä lukee, palautteesta on hyötyä silloin, kun se on eriteltyä, eli kun siitä selviää, mikä tarkalleen meni pieleen.

    Yleinen heitto äskeisen Anonyymin tyyliin on juuri sellaista palautetta, josta ei lopulta hyödy kukaan, vaan joka aiheuttaa lähinnä pahaa mieltä antajalleen ja saajalleen.

    VastaaPoista

Jos et halua kirjautua sisään kun jätät kommenttia, valitse kohta Nimi/URL-osoite, niin voit valita minkä tahansa käyttäjänimen itsellesi. Kohdan URL-osoite voi jättää tyhjäksi. Vältä käyttämästä Anonyymi-nimimerkkiä - on mukavampi keskustella toisistaan erottuvien nimimerkkien kanssa.